FIȘĂ DE LUCRU
Citeşte cu atenţie textul
de mai jos.
Tomi
de
Adrian Oprescu
Într-o
zi, tata s-a întors acasă ţinând în braţe un căţel. Nu ştiu nici acum de unde
îl luase. Mare bucurie. L-am trecut de la unul la altul. Tata ne-a spus
că-l şi botezase. Îl chema Tomi. Era mic,
prietenos şi cu aspect de pui de lup. Numai vârfurile urechilor nu erau drepte,
cum le au lupii. Era tare simpatic. Avea labele groase, prea mari faţă de
restul corpului. Îţi venea să râzi când îl studiai. După două zile de răsfăţ
una dintre urechi şi-a îndreptat vârful. După alte două zile, cealaltă a
urmat-o. Acum începe să se apropie şi
mai mult de lup. Era maroniu, cu o nuanţă care se închidea pe spinare.
Ne
jucam cu el pe rând sau toţi odată. Ştia că ne jucăm şi nu muşca atunci când
apuca mâna unuia dintre noi. Chiar dacă dinţii lui erau de lapte, erau foarte
ascuţiţi şi îi simţeam. După joacă, se aşeza pe podeaua bucătăriei, cu capul
între groasele lui labe şi ne observa mişcările cu mare atenţie. Îşi plimba
ochii când după unul, când după altul.
Tomi
a devenit distracţia tuturor. Era teribil de jucăuş. Făcusem rost de o cârpă
mare şi solidă. I-o vânturam în faţă până reuşea s-o agaţe cu dinţii. Puteai
apoi să-l învârteşti în aer cât voiai. N-o mai lăsa. Când te plictiseai şi
părăseai cârpa, o scutura câtva timp mârâind, până înţelegea că nu mai voiai să
te joci. Atunci, lăsa cârpa şi te apuca pe la spate de picior cu dinţii lui
ascuţiţi. Aşa te anunţa că el ar mai fi vrut să se joace. Mare ştrengar !
|
I.Înţelegerea
textului
|
1.Încercuieşte litera
corespunzătoare răspunsului corect.
v
Tomi avea
labele :
a. subţiri ; b. drepte ; c. groase ; d. înalte.
v
Câinele
nu muşca, pentru că :
a. era prea
mic ; b. ştia că se
juca; c. avea dinţi de lapte ; d. era certat.
v
Tomi îşi apuca
stăpânul de picior, pentru că :
a. era agresiv ; b. îi plăcea să muşte; c. era nervos; d. voia să se mai joace.
|
II.Interpretarea textului
|
5. Din ce cauză Tomi pare
comic (îţi venea să râzi când îl vedeai)? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………6.
Caută, în text, cinci adjective prin care se arată însuşirile căţelului.
Scrie-le mai jos.
*..................................... *……………………………. *…………………………....
*..................................... *…………………………….
III.Subliniază pronumele
personale în enunţurile de mai jos, apoi analizează-le.
·
Voi pregătiţi
o scenetă. · Cea
mai frumoasă urare a fost făcută de el.
· Eu citesc expresiv.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………............................................................................................................
IV.Scrie câte o propoziţie în care să foloseşti : a)pronume personal,
persoana I, numărul plural; …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… b)pronume personal de politeţe,
persoana a II-a, numărul singular ; …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… c)pronume personal, persoana a
III-a, numărul plural, genul feminin. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
V.Descrie chipul mamei
tale, răspunzând la întrebări. Scrie un titlu potrivit.
· Cum se numeşte mama
ta ? · Cum este chipul mamei tale ? · Ce statură are ? · Cum este părul ei ? · Ce fel de îmbrăcăminte îi place să poarte · Ce însuşiri deosebite are mama ta ? (răbdare,
bunătate, înţelegere, înţelepciune) · Ce apreciezi cel mai mult la mama ta ? · De ce este mama fiinţa cea mai dragă ?
…………………….……………………. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Nume şi
prenume…………………………………..
Data…………………………
Citeşte cu atenţie textul
de mai jos.
Noi şi casa noastră
de
Ioana Pârvulescu
Pe
atunci, pentru mine casele aveau faţă. Faţă de om, vreau să zic. Aşa le şi
desenam: totdeauna cu două ferestre care erau ochii, iar la mijloc, jos, o
poartă boltită, care era gura bosumflată. În ochi le puneam uneori şi ghivece
cu flori roşii. Niciodată florile nu aveau altă culoare: lumea mea era simplă
şi se repeta fără să mă plictisească. Desigur, când mă plimbam pe străzile
vechi ale oraşului în care mă născusem, casele mi se arătau în mai multe
feluri, însă tot chip de om aveau. Îmi amintesc de una mare, cu vreo opt ochi
şi de alta, un pirat autentic, cu un singur ochi, celălalt fiind total acoperit
de iederă. Nas nu aveau casele din copilăria mea. Casa noastră se născuse în acelaşi oraş cu mine.
Cu ochii nu stătea tocmai bine, avea unul în plus sau unul în minus, depinde
cum voiai s-o iei: doi la parter, cam înghesuiţi, şi trei la etaj. Dacă te
uitai bine, acoperişul cu ţigle avea şi el doi ochişori bulbucaţi. Gura îi era
subţire şi dreaptă, exact cât să poată înghiţi, la nevoie, în burta ei, o
maşină. Însă asta se întâmpla rar, când veneau musafiri din alt oraş. De
obicei, se îndopa doar cu oameni, patru familii şi noi, cei patru copii ai
casei. Eram
două fete şi doi băieţi, fraţi şi verişori, în ordinea sosirii pe lume: Dina,
Dorin, Matei şi Ana. Ana sunt eu. Dina avea faţa ovală, pielea albă, încadrată
de păr castaniu şi ochi albaştri, migdalaţi, cu gene răsucite. Dorin avea
aceleaşi culori ca sora lui, doar că era tuns scurt şi vorbea mai rar ca ea.
Fratele meu avea ochi verzui şi idei cât pentru tot grupul. Eu aveam faţa ca
luna plină şi mă ţineam după ei fără să pricep nimic. Încerc să pricep câte
ceva acum când vă povestesc.
|
I.Înţelegerea
textului
|
1.Încercuieşte litera corespunzătoare răspunsului corect.
v
Ce nu
aveau casele desenate de fetiţă ? Casele nu aveau :
a. frunte ; b. păr ; c. nas ; d. urechi.
v
Câţi ochi
avea casa copiilor ? Casa copiilor avea :
a. doi ochi ; b. trei ochi; c. cinci ochi ; d. şapte ochi.
v
Ce
relaţie era între copiii care locuiau în casă ? Copiii :
a. erau toţi
fraţi ; b. erau toţi
verişori; c. erau fraţi şi
verişori; d. nu erau rude.
|
II.Interpretarea textului
|
*..................................... *……………………………. *…………………………....
*...................................................................... *…………………………….
5.De ce consideră fetiţa o
casă din oraş un pirat autentic ? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………6.Care
este calitatea cea mai importantă a fratelui Anei ? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
III.Subliniază pronumele
personale în enunţurile de mai jos, apoi analizează-le.
·
Noi
pregătim o scenetă. · Cea mai frumoasă
urare a fost făcută de ea. · Tu citeşti
expresiv.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………............................................................................................................
IV.Scrie câte o propoziţie în care să foloseşti : a)pronume personal,
persoana a II-a, numărul plural; …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… b)pronume personal de politeţe,
persoana a III-a, numărul singular, genul masculin ; …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… c)pronume personal, persoana I, numărul singular. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
V.Descrie chipul mamei
tale, răspunzând la întrebări. Scrie un titlu potrivit.
· Cum se numeşte mama
ta ? · Cum este chipul mamei tale ? · Ce statură are ? · Cum este părul ei ? · Ce fel de îmbrăcăminte îi place să poarte · Ce însuşiri deosebite are mama ta ? (răbdare,
bunătate, înţelegere, înţelepciune) · Ce apreciezi cel mai mult la mama ta ? · De ce este mama fiinţa cea mai dragă ?
…………………….……………………. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu